שאלות ותשובות על אתרים
המשתנים שמשפיעים על עלות האתר הם – גודל האתר, רמת המורכבות ורמת התחכום של העיצוב.
אתר פשוט או דף נחיתה יכול להתחיל מ2,000 ואתר מורכב מאוד יכול להגיע ל50,000 – הכל תלוי בכמות העמודים ובמורכבות שלהם, לכמות הפיצ׳רים, האוטומציות והתהליכים שהאתר דורש. ככל שזה מורכב יותר – זה יעלה יותר.
כמו כן, יש גם עלויות חיצוניות שמוסיפות לעיתים לעלות האתר, ואני תמיד אוהבת ללקוחות מתעניינים לקחת אותן בחשבון.
עלויות כאלה הן למשל – פונט בעברית (אם בא להשקיע בעיצוב ייחודי), תוסף ייחודי שצריך לקנות (באתרי חנות אם רוצים מבצע מיוחד בחנות או מוצר עם תוספות מורכבות צריך לקנות תוסף יעודי), אוטומציות ייחודיות שצריך (ואז צריך צד שליש כמו זאפייר או מייק ועלות נוספת לאינטגרציה).
בתכלס, כמות הזמן שלוקח לאתר תלויה ברמת הבשלות והאמביציה של הלקוח לסיים את האתר, מידת הפניות שלי וגם מורכבות האתר.
יוצא לי לעיתים אתרי בזק עם תהליכים מהירים של שלושה שבועות עד חודש וחצי וגם יוצא לי שיש פרויקט גדול עם המון עבודה אפיונית, חשיבה על הפרטים הקטנים ופיתוח מורכב לוקח חודשים לסיים (ואז קשה להיפרד 🙂 ).
אני רואה שאם יש ללקוח נכונות וזמינות לעבודה על האתר אז הדברים קורים טוב ובזמן הנכון.
אמנם אני אשת המקצוע והספק אבל יש לנו פה עבודה משותפת.
אנחנו מאפיינים יחד, ולאחר שהאפיון והשפה העיצובית מתבהרת לנו – אתם הולכים לכתוב את התכנים, לצלם את התמונות, ואני מתחילה לעצב. ככל שתעבדו על האתר מהר יותר – ככה הכל יתקתק.
כדי שאתר יוכל לעלות לאוויר יש 2 דברים שנדרשים ממנו:
- דומיין – שזה השם של האתר. דומיין עולה כ-68 ש״ח לשנה ואפשר לקנות אותו בחברות שונות – לדוגמא – Namecheap או mynames – אם זה דומיין ישראלי.
- שרת – אחסון – כמו שבפלאפון ובמחשב יש זיכרון, ככה אתר האינטרנט שלכם צריך לשבת על שרת, שנותן לכם את שטח האחסון של הקודים, הקבצים, גיבויים, יכולת שליחת מיילים ועוד. יש חברות שונות של שרתים, אני מאוד ממליצה על ואנגוס – ישראליים, שירות טוב ויחסית זולים ובלי תקלות. הממשק מאוד אינטואיטיבי ונוח. יש גם את cloudways – קצת יותר מסובך לתפעול, אבל שרתים מהירים ואמינים מאוד.
בדר״כ יוצא לי להמליץ על חברות שונות לפי גודל האתר, מיקום העסק, מיקום וכמות קהל היעד והכניסות הצפויות והמטרות של האתר והתפוצה העתידית שלו.
איך לבחור את הצבעים המתאימים?
הנה כמה טיפים:
🎨התמקדו בערכים שלכם:
מהם הערכים המרכזיים של העסק שלכם? אמינות? מקצועיות? יצירתיות? בחרו צבעים שמשקפים את הערכים הללו.
🎨חשבו על קהל היעד:
מי הם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם? מה יגרום להם להרגיש בנוח ומושך לעסק שלכם? בחרו צבעים שמתאימים לטעם ולצרכים שלהם.
🎨שימו לב לתחושות:
איזו תחושה אתם רוצים שהצבעים יעבירו? תחושת ביטחון? אנרגיה? רוגע? בחרו צבעים שמעוררים את התחושות הרצויות.
🎨ניסויים בצבעים:
הדרך הטובה ביותר לבחור את הצבעים המתאימים היא פשוט להתנסות. שחקו עם צבעים שונים, שילובים שונים ותראו מה עובד הכי טוב עבורכם.
והנה קישור לאתר מעולה שמראה פלטות צבעים יפות שמתאימות אחת לשניה – https://coolors.co/
שניה סדר במושגים.
וויקס – חברה ישראלית, נוצרה במטרה להקל על בניית אתרים ועמודי אינטרנט ללא ידע טכני מוקדם. וויקס מציעה ממשק ידידותי, והשימוש בו אינו דורש ידע טכני מתקדם או קודינג. בנוסף, יש בו גם אפשרות לשדרג ולהתאים את האתר עם כלי ניהול מתקדם (כמו ניהול אירועים / הזמנות / צימרים / חנות אונליין).
שופיפיי – חברה קנדית, המציעה שירותי פריסה וניהול לחנויות אונליין (איקומרס).
היא כוללת כלים לבניית חנויות, עיצוב, ניהול מלא ובקרה על המכירות. כמו כן, בשופיפיי התשלום הוא חודשי ולא על בסיס עמלות לפי מכירות, מה שיכול להיות יתרון כאשר החנות מצליחה והמכירות עולות.
וורדפרס – מערכת לניהול תוכן (CMS) שנוצרה על ידי קהילת המפתחים הפתוחה.
זהו פרויקט קוד פתוח, וכל אחד יכול לתרום ולשדרג אותה. בנוסף להיותה חינמית, וורדפרס מציעה גם אפשרויות להרחבה של יכולותיה דרך תוספים וערכות.
מאחר והיא פלטפורמת קוד פתוחה, הגמישות בעיצוב ובתצוגה היא אינסופית כמעט. באמצעות תוספים (כמו אלמנטור לדוגמא) ניתן לשנות את נראות האתר בקלות ולהתאימה לסגנון ומטרה שונים.
ההבדל הגדול בין הפלטפורמות שוויקס ושופיפיי הן חברות, עם מערכת קוד סגורה ואילו וורדפרס היא פלטפורמה חינמית, עם מערכת קוד פתוחה.
מה זה אומר בעצם?
כשמישהו בונה אתר בוויקס או בשופיפיי הוא משתמש בשירותים של חברה מסויימת (כמו תוכנות אדובי למשל) וכשמישהו בונה אתר בוורדפרס הוא משתמש בפלטפורמה.
ומה זה אומר בפועל?
השוק רווי בכלים לבניית אתרים, לרוב תמיד אפשר ללמוד איך לבנות אתר. השאלה מה הצרכים שלנו.
וויקס ושופיפיי מכוונות לאנשים שלא יודעים לבנות אתרים ומשווקות אתר מהיר, יפה, קל ונוח לתפעול. כך שיהיה קל יחסית לבנות לבד ואילו וורדפרס היא פלטפורמה בלי מטרות כאלה ולכן קצת יותר קשה לבנות בה.
מצד שני, וורדפרס לא תלויה באינטרסים, היא מערכת קוד פתוחה ואפשר לבצע בה הכלל – להכניס קודים, להוסיף פיצ׳רים למערכת הניהול, לעיצוב האתר, לפונקציונליות.
מה הייתי ממליצה?
בתכלס, אם בא לך להשקיע מעט ולבנות לבד – הייתי ממליצה על וויקס. אבל אם תרצה להשקיע במערכת שמתפתחת עם הזמן ובנויה בדיוק במידות שאתה צריך – הייתי משקיעה בוורדפרס.
לגבי חנות – אם בא לך להתחיל למכור לבד ומהר – שופיפיי היא מערכת טובה. אך אם תרצה חנות שבנויה כמו שאתה רוצה, עם אופציה למוצרים מורכבים, הנחות ומבצעים, פיצ׳רים בהתאמה אישית ואולי גם לחסוך ושלחנות שלך לא תהיה עלות חודשית – הייתי הולכת על וורדפרס.
דף פייסבוק ואינסטגרם הם חינמיים והם מעולים להתחלה. הנקודה המשמעותית שמבדילה אותם מאתר ששם אלה צובר קהל משתמשים ויש לך דינמיקה עם הקהל שלך. אני ממליצה קודם כל להתחיל משם.
אחרי שצברת קהל של עוקבים ואנשים שרואים את מה שפרסמת ומגיבים, הייתי ממשיכה להקמת אתר. ולמה?
בבניית אתר עצמאי, יש לך שליטה מלאה ואישית על כל התוכן והעיצוב של האתר. רק באמצעות אתר, אפשר להעביר את האנרגיות של העסק. אם עסק הוא צבעוני ומשמח וחושב מחוץ לקופסא – אפשר ללכת על עיצוב מגניב ומפתיע. אם עסק הוא קלאסי יותר – אפשר ללכת על אתר אלגנטי.
אתר הוא חוויה, בשונה מדף אינסטגרם ופייסבוק בהם העיצוב יחסית אחיד עם מוסכמות ברורות.מקום לתוכן הייחודי שלך: בבניית אתר, יש לך מקום לתוכן עשיר יותר. האמצעות קריאייטיב טוב, אתר יוצר חוויה ייחודית ומדוייקת לשפה שלך. וכמובן יש יותר אפשרויות לפרסום פוסטים, תמונות, ווידאו, ותכנים נוספים בצורה מסודרת ומותאמת לך.
שיווק ומכירות: רק באתר יש אופציה לסדר בצורה נוחה ויעילה את המוצרים שלך. הרבה עסקים פונים אליי כשהם רוצים אתר, והמניע העיקרי שלהם הוא שסופסוף ידעו ויראו בצורה מסודרת את כל השירותים של העסק. הם משתפים שאנשים תמיד מופתעים שהם עושים גם את זה וגם את זה. בפוסטים יותר קשה להעביר את סל המוצרים המדוייק של העסק שלך.
ובהכי פשוט – בניית אתר עצמאי יכולה לספק פלטפורמה מותאמת אישית וגמישה יותר לצרכים שלך ושל קהל היעד שלך. כמובן שזה לא תחליף לרשתות החברתיות אלא תוספת יפה שיש בה אמפקט משמעותי לשיווק העסק שלך.
כן, אתר יביא לך לידים אבל עם המון עבודה שלך. כמו חנות שתלוי איפה היא תפתח – אם נפתח חנות פלאפל ברחוב צדדי בלי לפרסם – כנראה שלא ינהרו לקוחות. אבל אם נשקיע בפתיחה חגיגית, בחוויה ייחודית, באנשים שעברו חוויה דרך הקניה ויוכלו לספר אחד לשני – היא תצליח.
כך גם אתר, זה שיש לך אתר איפשהו באינטרנט לא מבטיח לידים וכניסות לאתר. אבל אם תשקיע בלייצר ולשמר קהל משלך, שהמוצרים שלך יעניינו אותו (ברשתות החברתיות, מפה לאוזן, ברשימות תפוצה) – יוכלו להגיע לאתר, להתרשם מהמוצרים שלך ולקנות או להתעניין.
אחרי שכבר יש קהל, יש כמה אמצעים משמעותיים שיכולים לייצר לידים באתר שלך:
יצירת פורמטים ייחודיים כמו טופס הרשמה, רישום לניוזלטר, או הזמנת יעוץ יכולה למשוך תשומת לב של משתמשים ולהפוך אותם ללידים.
מתן ערך: יצירת תוכן שיהיה מעניין ומספק לקהל היעד. התוכן יכול להיות מאמרים, וידאו, פודקאסט שמשווק דרך האתר, שמעניין את הקהל וגורם לו להיכנס ולהתעניין בידע הייחודי שהעסק נותן.
אופציות ליצירת קשר: הכנסת אופציות שונות ליצירת קשר כמו צ'אט בזמן אמת, טופס יצירת קשר או יצירת עמוד יעוץ יכולות לשדרג את האינטראקציה עם המשתמשים באתר.
SEO ומיקום במנועי חיפוש: אם נשקיע במילות מפתח ובניית תוכן מתאים מבחינת SEO, אפשר לשפר את מיקום האתר שלך בתוצאות החיפוש ולהביא לך יותר תעבורה אורגנית (אנשים שנתקלו בך דרך חיפוש בגוגל ולא דרך היכרות אישית).
שיתוף ברשתות חברתיות: שיתוף של תוכן מהאתר ברשתות חברתיות יכולה להפיק תנועה ולהביא לידים.
קמפיינים: בשילוב עם כלים כמו Google Analytics ו-Facebook Pixel, ניתן לעקוב אחרי ביצועי האתר ולבצע שיפורים כדי להגדיל את הזרימה של לידים.
- שיחת היכרות ועל בסיסה הצעת מחיר.
בשיחה אשמע על העסק, עליך ועל המסע שלך איתו, מה מביא אותך לבנות אתר, מה הדרישות שלך ועל מה חשבת, מה הצרכים שלך ועל בסיס זה אכתוב הצעת מחיר ראשונית. אם יתאים לך – נמשיך לשלב הבא לאחר מקדמה. - פגישת איפיון – זאת הפגישה הכי ארוכה ובה נמשיך את השיחה הטלפונית ונעמיק בעסק, באנרגיות שלו, בפונקציונליות שהאתר דורש כדי להציג את המוצרים של העסק ולייעל את העבודה שלך. תוך כדי הפגישה את משרטטת את מבנה האתר גם ברמת המאקרו – איזה עמודים ומה המטרה של כל עמוד. וגם ברמת המיקרו – איזה סטריפים יש בכל עמוד, איזה כפתורים, לאן הם מובילים.
בסוף הפגישה אני יושבת ושולחת בצורה מסודרת את הש״ב הבאים שלך – כתיבת תוכן, חשיבה על קריאייטיב, דרישה של איזה תמונות צריך ומילוי רפרנס עיצובי.
מה זה רפרנס עיצובי?
אני יושבת כמה שעות ומסתכלת על אתרים מכל העולם וככה פותחת את הראש מה יכול להתאים לך. ההתבוננות הזו יוצרת לך טבלה עם קישורים לכ-10 אתרים. את הטבלה אני מגישה לך והמשימה שלך היא להתבונן באתרים האלה, לראות מה משך לך את העין, מה אהבת, מה לא אהבת, איזה תחושות עלו בך. את כל הדברים האלה נמלא בטבלה , אני אעבור עליה וככה אכנס לראש שלך ושל העסק שלך טוב יותר. - עיצוב הסקיצה – על בסיס הרפרנס והתכנים ששלחת אני יושבת לעצב סקיצה. אם זה דף נחיתה אני מעצבת את כולו ואם זה אתר גדול אני מעצבת כמה עמודים ראשיים. כשאני מסיימת לעצב ואוהבת את מה שיצא – אני מעבירה אליך לאישור ותיקונים.
- בניה – לאחר שמהדקים את הסקיצה מתחילים בבניה! בסוף התהליך אנחנו קובעים פגישה ואני שולחת לך לינק לאתר החי! הפגישה מרגשת מאוד 🙂
- תיקונים – לאחר ההגשה אני שמה את האתר באויר, והמשימה שלך היא להסתכל באתר בכמה מכשירים לראות שהכל עובד פיקס, וגם לשלוח לאנשים מוערכים כדי שיתנו פידבק. כל הפידבקים והמחשבות והדברים שלא עובדים (כן, זה קורה ששכחתי לשים לינק לכפתור) נכנסים בטבלה אותה אני פותחת כסיימת לעבוד על האתר ומתקנת. וכך עוד סבב כזה.
- פגישת הדרכה על המערכת! זהו, האתר מוכן ועכשיו רק נשאר לך לדעת איך להעלות פוסטים, לשנות את התמונה אחרי שעשית צילומי תדמית חדשים ובא לך להשתדרג ואיך מתפעלים את האתר. הפגישה מוקלטת והיא מתנה שאפשר לחזור אליה כשרוצים לתחזק.
- השקת האתר בסושיאלס ובכל אמצעי אחר! זהו, יש אתר! וזה ממש כמו לידה של משהו חדש שיש לו צבע ואנרגיות ופנים. תתחדשו! עכשיו הגיע הזמן לספר עליו לעולם 🙂
לאתר רגיל באויר, יש תשלום חודשי לשרת ותשלום שנתי לדומיין.
תשלום לשרת – תלוי האם בחרת ללכת על שרת עצמאי משלך או לאחסן אצל מי שבנה לך את האתר.
תשלום שנתי לדומיין – כ70- 80 ש״ח שנתי.
תשלומים נוספים – אם בחרת בקניית שרת משלך, הייתי חוזרת לי שבנה לך את האתר כ4-5 פעמים בשנה ולקנות שעת רענון תוספים, גרסת php אם צריך וורדפרס כדי להבטיח אתר תקין, מהיר ומאובטח ללא באגים בהמשך.
וכמובן, אם תרצה במהלך השנה תוספות, זוהי גם עלות נוספת ואני ממליצה להערך אליה.
וואו יש אתרים מדהימים שנותנים מלא השראה, אמנה כאן כמה:
- awwwards. אתר עם ים של אתרים מכל העולם שאפשר לסנן לפי צבעים, תחומים, נושאים.
- dribbble.com אפשר לקבל ממנו המון השראה וגם קישור לתיקי עבודות של מעצבים וסוכנויות מכל העולם
- .behance.net אתר עם ים של השראות, של חברת adobe
- https://onepagelove.com/ אתר עם השראות לדפי נחיתה.
כן. אתר הוא לגמרי משהו שאפשר לבנות לבד. ולפעמים אפילו אני ממליצה על זה ואומרת ללקוח – חבל לך על הכסף והזמן – כנס לוויקס, יש תבניות יפות ותוך שבוע יכול להיות לך אחלה אתר!.
אז קודם כל דעו את זה.
אבל למה להשקיע בבניית אתר אצלי / אצל איש מקצוע אחר?
- אם העסק שלך אמור לגדול בעתיד, ויכול להיות שהדרישות באתר יהיו מורכבות עם הזמן
- אם בא לכם להשקיע בעיצוב ייחודי לעסק שלכם
- אם חשוב לכם שהאתר יקודם בגוגל, וזה משהו שבעל מקצוע יודע לבנות נכון לפי כללי SEO
- אם בא לכם שהפרויקט הזה יעשה בצורה מקצועית מבחינת מבנה, חווית משתמש, הוספת פיצ׳רים ייחודים לצרכים שלך כדי לייעל את העבודה שלך.
אני מאמינה שמרגישים את זה קורה.
פתאום מתקבצות מלא שאלות של לקוחות: ״יש לך אתר?״ ״אז איך אפשר לראות את כל המוצרים שלכם?״
או שפתאום מרגישים שבטוח מחפשים את העסק שלך בגוגל ולא מוצאים. או שבא לך לכתוב תוכן ארוך יותר מפוסט באינסטגרם וצריך לזה בית.
פשוט מרגישים את זה שצריך אתר.
ואז מגיע השלב שצריך לברר, לשאול בקבוצות או בפוסט בפייסבוק ״מחפש המלצה לבונה אתרים״ ומשוטטים באתרים, ואז שוכחים את זה. ואז מתישהו זה עולה שוב ומחליטים שהגיע הזמן!.
נראה לי שזה מגיע מתישהו, בזמן שלך
יום אחד קמתי בבוקר למליון טלפונים מלקוחות בעבר ובעתיד. לא הבנתי מה קרה. חזרתי אליהם והבנתי שפורסמה כתבה על עסק שהיה לו אתר אינטרנט לא מונגש והוא קיבל תביעה ישירה, לא נעים בכלל. ביום שלמחרת, החלטתי להנגיש לכל הלקוחות שלי בהנגשה בסיסית את האתר במתנה. אז בוא נבין קצת יותר על זה.
מהו חוק הנגישות?
כל עסק או ארגון (שהוא לא עוסק פטור) שיש לו אתר חייב להנגיש אותו.
ומה זה אומר להנגיש? בגדול, שיהיו באתר אלטרנטיבות לתצוגה ולשמע כדי שבעלי מוגבלויות שונות יוכלו לגלוש ולהנות מהשירותים ומהתוכן שהאתר מציע.
לאתר צריך להיות סרגל נגישות, שעושה את ההתאמה הזו וגם הצהרת נגישות – כזו שמצהירה על ניסיונות ההנגשה עם פרטי יצירת קשר לתמיכה בנושא.
מה הדרכים להנגיש? בשוק יש תוספים חינמיים, שעושים הנגשה בסיסית. תוספים בתשלום, שעושים הנגשה יותר טובה אך לא מלאה, ואנשים שמנגישים את האתר – עוברים על הכל, ובאמצעות קוד וכלים נוספים מוודאים שהכל מונגש.
מה העלות של זה? העלות היא ֿבדר״כ לפחות 50% מעלות האתר בגלל העבודה הרבה.
מה הדבר שהכי חשוב לי לדעת? שעל מנת להיות חשופים מתביעות, צריך שיהיה באתר לפחות הנגשה בסיסית + הצהרת נגישות עם פרטי רכז נגישות. תתחילו פה 🙂